![]() |
Ringkøbing-Skjern Museum |
En flertrinsraket fra 2021-2030
Udviklingsplanen skal ses som første modul i en flertrinsraket, der samlet set bliver et egentligt ‘turn around’. Forandringen skal først og fremmest ske ved, at museet fremover sætter fokus på “gæsterne først” i stedet for “bygninger først”. Dermed vil museets primære fokus gå fra at være bygningsbevaring til at være, hvordan museets formidling fænger forskellige typer gæster - og flest muligt af dem - og giver dem en fantastisk helhedsoplevelse.
Første trin i raketten er, at museet accepterer sin styrke som attraktionsmuseum. Vi må tage det som et udgangspunkt, at Ringkøbing-Skjern Museum befinder sig midt i Danmarks fysisk og besøgsmæssigt største kystdestination. Museets primære besøgspotentiale ligger i de især danske og tyske turister, og sekundært i de 57.000 lokale borgere.
Første trin 2021-2025 vil skabe basen for, at museet frem til 2030 vil have forandret sig markant. Hovedfokus i det første modul er organisationsforandring, skærpelse af indsatsområder, formulering af delstrategier for museets forskellige teams, formulering af projekter til udvidelse, forandring eller nyskabelse af museets formidlingsplatforme, politisk lobbyarbejde og indledende dialoger med fonde, der på sigt kunne tænkes at støtte de projekter, der for alvor udfoldes i trin to og tre fra 2025-2030+.
Det bliver med andre ord ikke specielt synligt de nærmeste år, at Ringkøbing-Skjern Museum er under forandring. Dog, forandringerne vil kunne mærkes blandt museets ansatte, ses i ændret navn og visuelt udtryk, opleves som nye måder museet kommunikerer på, og opleves på kontorerne hos de store fonde.
![]() |
Ringkøbing-Skjern Museum |